Thursday 22 September 2011

Bahan kuliah PPG 24.9.2011


Sila fahami dan cari contoh-contoh tajuk yang sesuai untuk dikaitkan dengan prinsip-prinsip berikut.

HURAIAN PRINSIP-PRINSIP PENGAJARAN
1.Dari mudah kepada susah. MS                                                                                               Ianya bermaksud mengajar konsep yang mudah terlebih dahulu sebelum berpindah kepada konsep yang lebih susah. Guru dapat mengenalpasti kesalahan yang dilakukan oleh murid pada setiap peringkat dan membetulkannya dengan serta merta. Pemeringkatan penguasaan kemahiran mengikut urutan memacu ke arah pencapaian objektif.
2.Dari maujud kepada mujarrad. MM
Ianya bermaksud menjelaskan sesuatu yang mujarrad dengan berfokus kepada benda yang maujud.
           
3.Dari perkara yang maklum kepada perkara yang majhul. MM
Ianya membawa maksud memanipulasi pengetahuan sedia ada murid untuk dikaitkan dengan ilmu yang baru.Hal ini bermaksud guru memberikan sesuatu ilmu yang belum pernah dipelajari oleh murid-murid.Perkara ini akan menarik minat dan perhatian mereka untuk lebih bersungguh-sungguh di dalam pelajaran.
4.Dari dekat kepada jauh. DJ
Ianya bermaksud guru perlu memberi contoh-contoh yang hampir dengan kehidupan murid terlebih dahulu untuk menjelaskan perkara yang agak jauh dan asing.Prinsip ini bertujuan untuk membuka minda pelajar supaya lebih banyak berfikir tentang pelajaran.
5.Dari spesifik kepada umum. SU
Prinsip ini bermaksud guru memberikan contoh-contoh yang khusus tentang pengajaran dan meminta murid membuat generalisasi. Prinsip ini juga memberi gambaran kepada murid-murid bahawa adanya perkara-perkara yang lebih penting di dalam kehidupan kita untuk difikirkan.


No comments:

Post a Comment